onsdag 25. juli 2012

Overlevende: - Jeg trodde det var fyrverkeri

Stephen Parton slapp unna med livet i behold etter kinomassakren i Aurora i Denver USA.
(Dagbladet): En av de overlevende fra skyteepisoden under premiereforestillingen av den nye Batman-filmen forteller om dramaet.

Stephen Parton trodde først at skuddene var fyrverkeri men forsto alvoret da han ble truffet av en kule, skriver BBC News.

Var på motorsykkeltur

- En kompis og jeg var på motorsykkeltur gjennom landet, og kom til byen tidlig i går. Vi bestemte oss for å gå på premieren til den nye Batman-filmen, sier Stephen Parton.

Venneparet ankom kinoen i god tid ettersom de hadde hørt det vill bli lang kø.

- Jeg tror det var etter cirka 20 minutter ut i filmen at det ble kastet inn en boks-lignende ting. Først trodde jeg det var fyrverkeri, men det viste seg å være tåregass, sier Parton.

De fleste begynte å reise seg fra plassene sine og beveget seg ut fra salen. Rett etter hørte Parton skudd som ble avfyrt fra utgangen til høyre.

Full panikk

- Folk begynte å skrike og det ble full panikk i salen. Jeg dukket ned med kompisen min og vi satt gjemt til skuddene endelig stoppet. Deretter reiste jeg meg og beveget meg med folkemassen mot den bakerste utgangen, forteller Parton fra sykesenga.

- Jeg var bekymret for at skadene jeg hadde fått var mer alvorlig enn det viste seg å være. Jeg ville bare komme meg raskest mulig ut på parkeringsplassen og i sikkerhet, sier han.

Da han kom ut fra kinosalen ble han møtt av politi og ambulansepersonell før han ble fraktet til sykehuset.

71 personer ble skutt under massakren som fant sted i byen Aurora i Denver USA. 12 personer døde og 59 personer er bekreftet skadd. Den antatte gjerningsmannen er den 24 år gamle James Holmes, og sitter nå i avhør hos politiet.

Hentet fra: dagbladet.no
Gustav Eiendom AS